E-learning biedt automotive ongekende mogelijkheden

E-learning trends Annika Willers · 1 jaar geleden

Hoewel in 2017 de groei in de markt minimaal is, is de automotive branche volop in beweging. Denk aan nieuwe technologie in en rondom de auto en verduurzaming, maar ook aan nieuwe vormen van mobiliteit. Om deze veranderingen het hoofd te bieden zoekt de automobielbranche naar manieren om te innoveren. Van belang daarbij is dat de medewerkers getraind worden, zowel bij commerciële als technische vraagstukken, en met de juiste kennis en vaardigheden zijn uitgerust. Het probleem is dat training dikwijls door gebrek aan tijd, budget en motivatie als lastig wordt ervaren. Dan is het goed te weten dat er nieuwe technologieën zijn die al deze obstakels tot een minimum reduceren.

verbeteren_interne_communicatie

Sneller & beter trainen

De opzet en implementatie van een training kan snel geregeld worden. Bedrijven hebben immers vaak zelf al het lesmateriaal in huis. Met de juiste tool (e-learning software) zet je die in een handomdraai om naar een online training. De kern van e-learning is dat het gebruik van technologie mensen in staat stelt om altijd en overal te leren. Dat plaats- en tijdonafhankelijk leren motiveert de medewerker enorm en zorgt dat leerdoelen veel sneller bereikt worden. Die snelheid is overigens niet zaligmakend, het gaat er om dat wat er geleerd wordt iets wezenlijks oplevert voor de medewerker en het bedrijf.

Kostenbesparend

Waarom zouden wij moeten investeren in e-learning? Ten opzichte van klassieke trainingen kun je door e-learning in bestaande en nieuwe opleidingstrajecten te integreren behoorlijk op kosten besparen. Denk aan reiskosten (die zijn er immers niet meer), effectievere tijdsbesteding (e-learnings duren doorgaans korter, gemiddeld levert het een tijdsbesparing op van 25-60%, Brandon Hall, 2001 en Rosenberg 2001), geen trainingsruimte, lunches, koffie… En dan is er nog de content, het lesmateriaal. Die kun je vanzelfsprekend inkopen, je kunt er ook voor kiezen om zelf het leeraanbod te ontwikkelen.

Wat rest is een betrouwbaar systeem (software) waar je de content kunt publiceren. Het meest praktisch, veilig én voordelig is een software-as-a-service platform, een kant-en-klaar product dat z’n werking heeft bewezen, direct inzetbaar is, geen implementatiekosten kent (je betaalt een abonnement fee) en eenvoudig beheersbaar is. Personaliseren kan overigens makkelijk door het toevoegen van de eigen huisstijl.

Motiverend trainen

Er heerst een dilemma. Enerzijds willen medewerkers zich graag ontwikkelen. Ze willen op de hoogte gehouden worden, over voldoende kennis en vaardigheden beschikken. Om prettiger, beter en slimmer hun dagelijks werk te doen. Ten behoeve van de klant of vanuit eigen ambitieuze overwegingen. Anderzijds staan ze niet te trappelen om hiervoor de schoolbanken in te duiken. Trainen wordt vaak (terecht) als saai en tijdrovend gezien. De ervaring leert dat dit vooral komt door de droge oefenstof die nauwelijks praktijkgericht is en daardoor demotiverend werkt. De oplossing is simpel: gebruik je eigen materiaal!

Lesmateriaal (content) dat door de organisatie zelf wordt gemaakt, zal altijd herkenbare situaties laten zien. En dat werkt erg motiverend. Behalve de inhoud is het van belang om aandacht aan de presentatie te besteden, zorg dus dat je de content op een aantrekkelijke manier presenteert. Dat werkt als volgt: converteer je pdf, PowerPoint of document in een online cursus en verrijk deze met links, afbeeldingen, video’s of enquêtes. En vergeet niet de o zo belangrijke component toe te voegen, zodat de cursist zich autonoom en flexibel voelt én altijd in contact is met de trainer.

Een getraind medewerker werkt sneller en meer gemotiveerd dan iemand die slechts basis kennis heeft.

Wat is het beste e-learning platform?

Veranderend consumentengedrag betekent dat de klant een stuk minder loyaal is, meer verstand van auto’s heeft (of denkt te hebben), net zo makkelijk een leuke youngtimer in het buitenland koopt of online z’n onderhoudsbeurt inplant. Op het moment dat je op dat gedrag gaat sturen ben je meestal te laat. Daarom is het zo verstandig om pro-actief met je mensen en organisatie aan de slag te gaan. E-learning kan daarin een belangrijke rol spelen, om eerder genoemde redenen.

Hoe bepaal je welk e-learning platform geschikt is voor je bedrijf? Over functionaliteiten kun je lang discussiëren, zorg wel dat ze in dienst staan van je (leer)doelen. Zoals gezegd hoef je met een SaaS-oplossing geen software te installeren en ben je gevrijwaard van onderhoud en beheer (vraag ook naar technische ondersteuning door de leverancier en de mogelijkheid om het platform te koppelen aan andere systemen). Technisch moet het platform lopen als een zonnetje: veilig, stabiel en altijd bereikbaar. Maar let erop dat het platform makkelijk in gebruik is en op een intuïtieve manier trainingen faciliteert. Alle aandacht dus naar de inhoud! En dat is wat Coursepath al vele jaren doet.