Is het “Netflix-model” geschikt voor e-learning in het bedrijfsleven? – Deel 1

Robin Gras · E-learning trends · 3 maanden ago

Een innovatieve aanpak van corporate learning, dat is wat het “Netflix-model” belooft. Een soort Netflix voor leerdoeleinden, waarbij de voordelen van on-demand-tv worden benut. De Amerikaanse streamingdienst heeft ook in Nederland een ongelooflijk succesvolle start gemaakt en heeft in zekere zin gezorgd voor een revolutie in het medialandschap. Het toepassen van zo’n revolutionaire methode in de trainingsbranche, om corporate learning populairder en beter te maken, is verleidelijk. Echter, wanneer we het Netflix-model dichter tegen het licht houden komen er duidelijke verschillen tussen het streamen van video en corporate learning naar voren.

Netflix model e-learning

Volgens Workplace Learningexpert JD Dillon is het altijd lastig om verschillende services in eenzelfde model te vergelijken. Een honden uitlaatservice in het model van Uber? Of misschien wel een AirBnB voor bureaustoelen? Bedrijven komen met allerlei beloften. Maar uiteindelijk wordt het probleem anders opgelost. Volgens JD Dillon moeten aanbieders die zeggen: “Wij zijn het Netflix voor e-learning”, kritisch worden bekeken. Bestaat er al een Netflix met het doel om kennis over te dragen? En heeft dit überhaupt zin?

Binge-watching zal nooit binge-learning worden

Het eerste waar we aan moeten denken is: hoe wordt de tool gebruikt? Bij corporate learning wordt het leeraanbod meestal via LMS aangeboden. En hoe modern het ook is ingericht: een LMS blijft een LMS. Het werkt gewoon niet hetzelfde als bij Netflix. Bij Netflix ga ik met chocolade en chips op de bank zitten en denk ik bij mezelf: “Wat zal ik vandaag eens kijken?” Zal ik de serie verder kijken? Oh nee, mijn favoriete film is net online gezet! Die ga ik meteen bekijken!” Kun je je een situatie voorstellen waarin een medewerker zich comfortabel in zijn bureaustoel nestelt en verwachtingsvol aan de nieuwe cursus begint? Of de ene cursus na de andere afrondt omdat hij – geboeid door het verhaal en de cliffhangers – gewoon niet kan stoppen?

Netflix model e-learning
Lui achterover je cursus uitkiezen? Liever niet.

De reden waarom “binge learning” niet plaatsvindt in het LMS is vooral te wijten aan de opstelling van het platform. Netflix kijken is een vrijwillige activiteit in iemands vrije tijd, terwijl e-learning (meestal) wordt opgelegd. De werkgever wil graag dat de medewerkers leren, en wel de volgende cursussen (vul in: de cursussen van jouw bedrijf). Het tijdstip en de volgorde kunnen willekeurig zijn en misschien zijn er wel meer video’s dan ooit tevoren. Maar daarmee is het nog geen Netflix! En geen enkele werknemer zal het ooit als Netflix zien zolang de leerinhoud vooraf is bepaald en het niet volledig vrijwillig is.

Zelfs als er zoiets als “binge learning” zou bestaan, dan was dat niet het eigenlijke doel van een e-learningoplossing. Binge-watching heeft een tastbaar voordeel voor Netflix in die zin dat het gebruik, de tevredenheid, de doorverwijzingen en dus de omzet van het bedrijf toenemen. Het oproepen van leerinhouden verhoogt op zich niet de omzet van het bedrijf, maar de opgedane kennis, die medewerkers in staat stelt om op een geïnformeerde manier te handelen, onderlinge relaties sneller te begrijpen en hun werk feilloos uit te voeren. Het werk zelf (de prestatie) verhoogt de omzet. En zo blijft de kennis die in het LMS is opgeslagen een middel om een doel te bereiken – niet het doel op zich.

Een LMS is geen videotheek

Het succes van Netflix is geen toeval. Netflix heeft tal van voordelen, waarvan sommige overdraagbaar zijn naar andere disciplines zoals corporate learning. Dat zijn onder andere: eenvoudig scrollen, zelfbepaalde timing en een duidelijke indeling (bv. serie/seizoen/episode – in het LMS vergelijkbaar met cursus/module/leerstap). De oorsprong als videoverhuurbedrijf is bij Netflix nog steeds herkenbaar: het platform is gestructureerd als een videobibliotheek of een bibliotheek met vrij te kiezen inhoud. Een LMS kan ook op deze manier worden gestructureerd: een duidelijke presentatie van alle opvraagbare inhoud. Het voordeel hiervan is dat het assortiment van inhouden (cursussen) positief is, omdat het de schat aan kennis vertegenwoordigt die het bedrijf heeft en (gratis) beschikbaar stelt. De inhoud hoeft niet noodzakelijkerwijs in de vorm van video’s te worden aangeboden. Een cursusomslag (vergelijkbaar met een boek) kan net zo aantrekkelijk en uitnodigend zijn.

Netflix model e-learning
Cursusoverzicht in Coursepath – hier verschillende taalcursussen.

Alleen: er is zoveel content, waar zal ik beginnen. Dat gebeurt me vrij vaak bij Netflix. Hoe meer keuze, hoe moeilijker de beslissing. Maar het verschil met corporate learning is dat ik niet “uit vrije wil” begin te leren, maar meestal uit noodzaak. Ik ervaar een gat in mijn kennis en probeer dat te dichten.

Uitweiding verplichte scholing:
Zodra er bij e-learning een bindend leerdoel wordt gesteld, kan er geen sprake meer zijn van vrijwillige contentselectie. We hebben het dan over verplichte scholing. De leervoortgang en de resultaten worden zichtbaar gemaakt. Mogelijk wordt de training afgesloten met een certificaat dat de deelnemer recht geeft op bepaalde activiteiten. Een verplichte scholing is vaak de belangrijkste reden om een LMS in een bedrijf in te voeren. Helaas heeft een LMS dat alleen uit verplichte trainingen bestaat een negatieve connotatie voor de deelnemer. Het gevoel heerst dat het gewoon een kwestie is van het nakomen van de verplichting om bepaalde kennis te verkrijgen en te bewijzen. Een mix van verplichte en vrijwillige cursussen wordt daarom aanbevolen om medewerkers te helpen hun kwalificaties te verbeteren of hun dagelijkse werk te vereenvoudigen.

Bekijk hoe je cursussen in Coursepath kunt aanbieden

De proefacademie is met alle functies kostenloos te gebruiken en loopt na 30 dagen automatisch af.

Naar de academy