Is het “Netflix-model” geschikt voor e-learning in het bedrijfsleven? – Deel 2

Robin Gras · E-learning trends · 6 maanden ago

Met het “Netflix-model” voor e-learning moeten de voordelen van on-demand televisie kunnen worden overgedragen naar corporate learning. In het eerste deel van onze Netflix-vergelijking hebben we vastgesteld dat binge-watching geen binge-learning zal worden, doordat een LMS niet voldoet aan de eigenschappen van een videotheek. Dit artikel gaat over de handige vormgeving van e-learning en de succesfactor van Netflix: “on demand”.

e-learning

Comfort is niet het doel

Je herkent het vast wel, je kijkt wat rond op Netflix en kiest een film uit. Bij corporate learning ligt dit anders. Je begint met leren om een bepaald gat in jouw kennis te vullen of om een verplichte cursus af te ronden. Het LMS kan na een verplichte cursus ook nog worden gebruikt als kennisdatabank.

Onder de juiste omstandigheden is vrij te kiezen inhoud op een corporate learning platform heel goed te gebruiken, bijvoorbeeld als het gaat om “performance support”. Als een medewerker een probleem heeft, zoekt hij of zij een oplossing in de “bibliotheek”, de kennisbank van het bedrijf. Met behulp van het Netflix-principe kan hij de aangeboden cursussen doorzoeken en de juiste inhoud selecteren. Er kan eenvoudig worden gewisseld tussen afzonderlijke cursussen en je kunt zo lang of kort leren als mijn situatie toelaat/vereist.

Een belangrijke voorwaarde voor dergelijke wisselingen en onderbrekingen zijn “bladwijzers”: welke cursus je ook kiest, je keert later automatisch terug naar waar je in de betreffende cursus bent gebleven. Deze bladwijzers zijn één van de redenen waarom Netflix zo handig is: je kunt het kijken altijd onderbreken en later weer verdergaan waar je was gebleven op elk device. Bij e-learning zijn er ook bladwijzers in de vorm van markeringen van eerder bezochte content en automatische terugkeer naar het laatste element van de opgeroepen e-learningcursus.

Personalisatie is de sleutel

Voor meer gemak kan vrij te kiezen content op de gebruiker worden afgestemd door middel van personalisatie: Netflix geeft je suggesties over wat je misschien nog meer leuk vindt. Gestarte films en series zijn altijd binnen handbereik. Bovendien wordt de inhoud die al bekeken is niet nogmaals getoond. Dit is zeer praktisch en kan ook worden toegepast bij e-learning. Waarom personalisatie een doorslaggevende factor moet zijn bij e-learning, lees je in dit artikel.

Maar gepersonaliseerd en adaptief leren gaat veel verder dan de personalisatie die Netflix biedt. Dan is Netflix gewoonweg het verkeerde voorbeeld. Content maakt immers slechts een klein deel uit van het “leren” in bedrijven (10%). Een groter deel (20%) bestaat uit sociaal leren, d.w.z. de uitwisseling met collega’s of met andere lerenden. Dit kan in het LMS bijvoorbeeld met opmerkingen of rechtstreekse berichten worden vormgegeven, wat de deelnemers aanmoedigt om informatie uit te wisselen. En natuurlijk wisselen collega’s ook informatie uit in hun dagelijkse werk. De dagelijkse werkroutine met (nieuwe) moeilijke taken en dagelijkse uitdagingen vormt maar liefst 70% van corporate learning. We groeien dus letterlijk mee met onze taken.

elearning netflix
“Welkom terug” – Direct doorgaan waar je gebleven bent.

Terug naar het gemak: functies als bladwijzers en personalisatie bepalen het comfort van de gebruikers. Maar comfort is niet de doorslaggevende factor bij corporate learning; het gaat om leervorderingen en kwalificatie om de prestaties in het bedrijf te verhogen. Comfort is dus slechts een bijkomend aspect, een middel om corporate learning aantrekkelijker én effectiever te maken. Doorslaggevend is de toename van kennis en de wetenschap of de training succesvol was. Dit wordt gemeten in het LMS (als er een score is ingesteld als kwalificatiekenmerk) of direct in de dagelijkse werkroutine: Zijn de medewerkers nu meer gemotiveerd? En zijn ze nu in staat bepaalde taken uit te voeren?

Ook Netflix meet overigens het succes van zijn aanbod, omdat cijfers niet liegen. De meest bekeken films en series verdienen meer producties in dezelfde stijl, want Netflix is niet alleen een streaming-provider, maar ook een producent. Frequente onderbrekingen binnen een seizoen zorgen ervoor dat de productie wordt stopgezet. De evaluatie is dus direct gekoppeld aan de productie van content, een stap die ook in veel e-learningoplossingen wordt aanbevolen. Ook doet een bedrijf er goed aan om ook persoonlijk met medewerkers te praten over hun leerervaringen en zich niet alleen te laten leiden door cijfers. De combinatie vormt dus de sleutel tot succes.

Het succes ontstond pas met “on demand”

Sinds 2007 werkt Netflix als een streaming-concept in een cloudoplossing, d.w.z. dat de films niet zoals in een conventionele videobibliotheek hoeven te worden gehuurd of verzonden, maar via de browser toegankelijk en direct beschikbaar zijn. Met deze verschuiving naar “on demand” heeft Netflix zich snel gevestigd als leider op het gebied van video-on-demand en is het een serieuze concurrent voor de traditionele televisie. Met video-on-demand begon het grote succes van het bedrijf.

Ook sommige leermanagementsystemen zijn als cloudoplossingen beschikbaar met on-demand toegang via de browser. Dergelijke LMS-oplossingen zijn niet afhankelijk van specifieke apparaten en infrastructuren en daarmee een stuk flexibeler. Maar er is een belangrijk verschil tussen Netflix en LMS-oplossingen voor bedrijven: de beveiliging. In een bedrijf dat met een LMS werkt, is de geleverde inhoud zeer waardevol en uniek. Als de inhoud in verkeerde handen valt, staat er veel meer op het spel dan gemiste inkomsten zoals bij Netflix. De interne bedrijfsinformatie die in e-learning wordt gepresenteerd, is zeer vertrouwelijke informatie die alleen toegankelijk mag zijn voor de uitgenodigde deelnemers. Bovendien worden reacties van deelnemers gezien als persoonsgegevens en genieten zo van een bijzondere bescherming. Genoeg reden dus om een LMS – al dan niet cloudgebaseerd – aan hoge veiligheidsmaatregelen te laten voldoen.

Intern is de situatie anders. Bepaalde personen hebben toegang – en het recht – om de gegevens van de deelnemer te evalueren. En dat moet ook, want er wordt ten eerste – als aanvulling op de automatische feedback van de software – feedback gegeven aan de deelnemer. En ten tweede wordt het systeem steeds beter. Als de trainer regelmatig de prestaties in de cursus controleert, kan hij eventuele zwakke plekken verbeteren. Natuurlijk moet hij ook rekening houden met de feedback van de deelnemers en niet alleen op cijfers vertrouwen. De constante evaluatie van alle beschikbare gegevens die zich in de loop van de tijd opstapelen leidt net als bij Netflix tot succes.

“On demand” is niet genoeg

Ga eens na: wat zijn de alternatieven voor Netflix? Allereerst natuurlijk de klassieke televisie. Dat is één van de favoriete vrijetijdsbestedingen van de Nederlanders en biedt met vaste tijden een beperkte selectie (afhankelijk van het aantal ontvangen zenders). Daarnaast zijn er video’s en dvd’s, die je kunt kijken wanneer je wilt, maar je bent wel afhankelijk van de hardware. In de on-demand sector zijn er alternatieven als YouTube. Die zijn ook browsergebaseerd, flexibel en vaak zelfs gratis. Nadelen hebben betrekking op de beschikbaarheid van de inhoud (de exclusiviteit van bepaalde producties ligt bij Netflix of andere aanbieders die tegen betaling werken) en het gemak. Door middel van bladwijzers en personalisatie heeft Netflix een bijzonder fijne omgeving gecreëerd die gebruikers telkens weer naar het platform trekt.

Ook bij e-learning rijst de vraag wat het alternatief is. Als lineaire oplossing zijn er klassikale trainingen en webinars. Als on-demand oplossing zijn er documenten, video’s en andere content die per e-mail of via een intern platform beschikbaar worden gesteld. Helaas ontbreekt hierbij vaak het overzicht van gerelateerde of alternatieve leerinhoud. Daarnaast is het moeilijk om met bladwijzers, personalisatie en feedback te werken. En in het geval van verstuurde content ontbreekt de controle: hoe moet ik controleren of mijn deelnemers de materialen daadwerkelijk hebben doorgenomen?

Netflix-model elearning
Een gebruiksvriendelijke interface biedt belangrijke informatie in één oogopslag.

Anderzijds kan e-learning heel goed in de behoefte aan “on-demand” voorzien als er wordt gekozen voor een browsergebaseerd platform. Ook bladwijzers, personalisatie en feedback kunnen eenvoudig tot stand worden gebracht. Maar wat maakt een e-learningplatform tot de nummer één qua populariteit, zoals Netflix? Het gemak! Gebruikers kennen en houden van Netflix: eind 2019 had Netflix al zo’n 3,2 miljoen gebruikers in Nederland. Termen als e-learning en LMS daarentegen roepen niet noodzakelijkerwijs de meest positieve gevoelens op. Een LMS in een nieuw jasje steken en woorden als Netflix erin verwerken kan dus een heel goed idee zijn om de motivatie en deelname te bevorderen.

Het moet echter niet alleen schijn zijn. Hier heeft de gebruiker snel door en werkt demotiverend. Het grootste pluspunt van Netflix is dat het platform overzichtelijk en eenvoudig is en naar eigen wens gebruikt kan worden. Dat zou ook in het LMS de stimulans moeten zijn.

JD Dillon komt tot de conclusie dat we geen Netflix nodig hebben om te leren. We hebben ook geen Uber of Amazone nodig om te leren. Maar het kan geen kwaad om inspiratie op te doen bij deze grote succesvolle platforms. Vooral omdat bezoekers de applicatie al kennen en beheersen. JD Dillon heeft het één en ander van YouTube afgekeken. Hij noemt het alleen niet “YouTube-learning”.

Onze conclusie:

Een LMS hoeft niet zoals Netflix te zijn. Daarvoor zijn de doelen te verschillend. Om de performance support te versterken, kan het wel zinvol zijn om de leerinhoud, zoals een digitale bibliotheek (vergelijkbaar met Netflix), op te bouwen. Iedereen kan op elk moment gebruik maken van de beschikbare kennis, maar kan het leren ook op elk moment onderbreken en terugkeren naar zijn gebrukelijke werkzaamheden. Trefwoorden als Netflix maken leren aantrekkelijker dan saaie uitdrukkingen als LMS en e-learning. Als het platform dan ook even duidelijk en intuïtief is als Netflix, zal het zeker een succes worden.

Bekijk hoe je cursussen in Coursepath kunt aanbieden

De proefacademie is met alle functies kostenloos te gebruiken en loopt na 30 dagen automatisch af.

Naar de academy